برخی از خواص شیشه

برخی از خواص شیشه

خواص شیشه

1. خواص آکوستیک (Acoustic) (صوتی)

انتقال صدا در شیشه به جرم و سختی شیشه یعنی به ضخامت آن و به نوع اتصال آن به پنجره بستگی دارد. هر چه ضخامت شیشه بیشتر بوده و اتصال آن به پنجره نرم و با استفاده از لاستیک باشد کمتر نوسان می‌کند و عمل عایق بودن را بهتر انجام می‌دهد. برای کنترل هر چه بیشتر صدا از شیشه‌های دو جداره، تلقی و شیشه‌های ضد صدا استفاده می‌شود.

۲. خواص مکانیکی

• چگالی (توپری): چگالی شیشه های با توجه به درصد مواد اولیه و کاربردهای مختلف در حدود 2.2 تا 3 میباشند.

• سختی: سختی یک جسم در واقع قابلیت خط انداختن یا خراشاندن آن جسم بر روی اجسام دیگر است. سختی انواع شیشه برابر ۶-۸ واحد یعنی برابر سختی کوارتز است. یعنی خط افتادن روی سطح آن مثل کوارتز است.

۳. مشخصات اسپکتروفتومتری (Spectrophotometer)

هنگامی که یک پرتو الکترومغناطیسی به یک شیشه برخورد می‌کند قسمتی از آن بازتاب، قسمتی جذب (Absorbtion) و بقیه وارد اتاق می‌شود. نسبت هر یک از ۳ فلوی ذکر شده به فلوی تابشی به ترتیب ضریب باز تابش، ضریب جذب و ضریب انتقال نامیده می‌شود. انواع مختلف شیشه وجود دارد که دارای ضرایب متفاوتی هستند و با توجه به نیاز و مورد مصرف می‌توان ضرایب مورد نظر را انتخاب نموده و با استفاده از جدول‌های مربوطه شیشه مناسب را خریداری نمود.

۴. خواص اپتیکی (Optical) شیشه

شفافیت شیشه در برابر نور فرابنفش (Ultraviolet)، مرئی و زیر قرمز (Infra red) به چندین فاکتور بستگی دارد. یکی از این فاکتورها طول موج تفرق است که به وسیله ناخالصی‌ها تغییر می‌کند.

۵. خواص الکتریکی شیشه

شیشه در حالت جامد دارای مقاومت الکتریکی بالایی است. که علت آن تفاوت زیاد میان باندهای انرژی (گپ بزرگ) در این ماده است. این در حالی است که در حالت مذاب که شیشه رساناست، بار به وسیله یون‌ها منتقل می‌شود (در این مورد یون‌های قلیایی دارای سرعت انتقال بار بالایی هستند. در واقع به همین دلیل است که با افزایش دما رسانایی به شدت افزایش می‌یابد از این رو مذاب شیشه را می‌توان با عبور مستقیم جریان الکتریکی حرارت داد. رسانایی در شیشه‌های مختلف، متفاوت است. علت آن متفاوت بودن نوع شبکه این شیشه‌ها است. در شیشه‌هایی که دارای بیش از یک یون قلیایی هستند پدیده جالبی رخ می‌دهد، رسانایی تولیدی در این نوع شیشه‌ها به طور مشخصی از شیشه‌های دارای یک یون کمتر است.

۶. خواص فیزیکی شیشه

 

ضریب انبساط حرارتی

برای هنرمندان شیشه‌ساز موضوع انبساط حرارتی اهمیت زیادی دارد، زیرا آنها می‌خواهند قطعات خود را که ضخیم هستند در مدت زمان چند دقیقه به جای سرد کردن در چند ساعت، سرد کنند. شیشه‌های مورد استفاده آنان در چندین رنگ و با فرمول‌های شیمیایی متفاوت به یکدیگر متصل می‌شوند. بنابراین باید هنگامی که سرد می‌شوند ضریب انبساط مناسب و هماهنگی داشته باشند تا ترک نخورد. به عنوان مثال در شیشه‌های سودا یا سدیم کربنات میزان انبساط ۱۰×۹۰ است. تنش‌ها بر اثر سرد و گرم کردن نمونه‌ها بر روی قطعه ایجاد می‌شود و در نتیجه قطعه مورد نظر ترک می‌خورد.

منظور از ضریب انبساط حرارتی، افزایش طول شیشه به ازای افزایش ۱ درجه سانتی‌گراد است، بنابراین واحد آن بر اساس واحد طول می‌باشد. وقتی به یک جسم حرارت می‌دهیم افزایش انرژی جنبشی ذرات سازنده باعث افزایش فاصله تعادلی اتم‌های پیوندی و در نتیجه افزایش طول پیوندهای شیمیایی می‌شود. افزایش طول این پیوندها موجب افزایش طول در یک بعد و افزایش حجم در سه بعد، در مواد می‌شود اکثر اجسام در اثر افزایش دما، منبسط می‌شوند.

درحال بروزرسانی اطلاعات ...


دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.