مواد اولیه شیشه

مواد اولیه شیشه

شیشه یک جامد غیر بلوری می‌باشد که می‌تواند شکل یک جامد سخت و شکننده و یک ماده مذاب روان داشته باشد، این رفتار انتقال شیشه نامیده می‌شود. برای بررسی رفتار شیشه که به‌صورت بلوری شکننده یا مایعی لاستیکی شکل می‌باشد؛ باید از مواد اولیه ساخت شیشه که تشکیل‌دهنده شیشه است آگاهی داشت.

مواد اولیه صنعت شیشه و انواع آن را به‌اختصار بیان می نماییم:

  1. شیشه سیلیسی: مواد پایه شکل‌دهنده شیشه سیلیس می‌باشد و مناسب برای لوله‌های کوره با دمای بسیار بالا می‌باشد.
  2. شیشه آهک سود دار: تشکیل‌شده از سیلیس - اکسید سدیم - منیزیم - آهک - آلومینا که به‌آسانی شکل می‌پذیرد و دارای شفافیت بالایی است همچنین مناسب لوازم دکوری و پنجره‌ها می‌باشد.
  3. شیشه سدیم بورسلیکات: تشکیل‌شده از سیلیس- اکسید بور- اکسید سدیم - آلومینا می‌باشد و بیشترین کاربرد را در وسایل آشپزخانه و آزمایشگاهی دارد.
  4. شیشه بلور: تشکیل شده از سیلیس+ اکسید سدیم+ اکسید سرب- اکسید پتاسیم- آلومینیا- اکسید روی می باشد و بیشترین کاربرد را در کارخانه‌ها دارد.
  5. شیشه اکسیدی: تشکیل شده از آلومینا- اکسید ژرمانیم می‌باشد که برای فیبر نوری استفاده می‌گردد.

ماده اولیه شیشه در سایر مواد به‌صورت بازیافت شیشه‌های دیگر می‌باشد که برای کاهش حباب داخل شیشه و افزایش مقاومت به آن سدیم سولفات - سدیم کلرید - تری اکسید آنتیموان اضافه می‌نمایند.

مواد و عناصر ذکرشده با درصدهای معین و متغیری به‌عنوان مواد اولیه ساخت شیشه می‌باشد که انواع شیشه با کاربردهای مختلف تولید می‌شود. با گذشت 2000 سال تا به الان بیشتر از 93 درصد شیشه از مواد اولیه ساخت شیشه شامل آهک سیلیس و کربنات سدیم تشکیل شده است. در طی این سالها در ترکیبات اصلی شیشه تغییرات کمی به وجود آمده است. از پایه‌ای‌ترین مواد اولیه ساخت شیشه سیلیسیم دی اکسید سیلیسیم نام برد.


دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.